اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی
 
 
درخواست اعتبار 254 میلیارد تومانی برای کنترل خشکیدگی و آفت در جنگل های بلوط زاگرس

مدیر کل اداره منایع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:روزانه 50 هکتار در استان ایلام جنگلکاری شده که رکورد خوبی در کشور به حساب می آید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر رضا احمدی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اعزامی از تهران به این استان ضمن اعلام این خبر گفت: تا کنون پیش از 30 هزار هکتار در استان ایلام، جنگلکاری شده که 70 درصد آن در مناطق مرزی مانند دهلران، مهران، آبدانان و 30 درصد دیگر در سایر شهرستان های ایلام انجام گرفته است.
وی با اشاره به اجرای طرح های جنگل کاری جام و جم آب در مناطق مرزی این استان تصریح کرد: هرف از اجرای این طرح ها، مقابله با ریزگردها در شهرستان های مهران و دهلران می باشد.
احمدی مرز مشترک استان ایلام و عراق را 425 کیلومتر عنوان و خاطر نشان کرد: کشور عراق از اصلی ترین منشا تولید گرد و غبار است به طوری که 90 درصد گرد و غبار استان ایلام از عراق منتقل می شود.
وی درباره توسعه جنگل کاری در این استان اظهار داشت: ما برنامه داریم که سطح جنگل های استان ایلام را از 32 درصد کل کشور به 52 درصد برسانیم.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام همچنین کاشت 3 میلیون هکتار بنه در جنگل های این استان را از دیگر برنامه های این اداره نام برد و گفت: سطح بنه خیز استان ایلام 250 هزار هکتار است که سالانه 500 تن شیره خام سقز تولید می کند.
وی افزود: با احتساب 150 هزار تومان بابت هر کیلو شیره سقز، از این سطح، سالانه 75 میلیارد تومان بدست می آید.
احمدی در ادامه درباره خشکیدگی جنگل های زاگرس و بلوط نیز اذعان داشت: بیش از یک میلیون و 131 هزار و 230 هکتار از جنگل های بلوط دچار تنش خشکیدگی شده و بیشترین کانون خشکیدگی مربوط به استان ایلام است که بیش از 570 هزار هکتار از جنگل های این استان را شامل می شود.
وی خاطر نشان کرد: 60 هزار هکتار از خشکیدگی زاگرس در استان ایلام و 40 هزار هکتار در سایر استان ها بر اثر خشکسالی و طغیان آفت اتفاق افتاده است.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام از درخواست 254 میلیارد تومانی وزیر جهاد کشاورزی از سازمان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای کنترل خشکیدگی و آفت در جنگل های بلوط زاگرس خبر داد و تصریح کرد: مهندس حجتی در نامه ای به دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری در مهر ماه امسال، خواستار اختصاص این میزان اعتبار برای جنگل های زاگرس شده است.
وی افزود: در سال 93 نیز مبلغ 25 میلیارد تومان برای کنترل آفت درختان بلوط جنگل های زاگرس اختصاص یافت و 60 میلیارد تومان نیز رییس جمهوری پس از سفر به استان ایلام و بازدید از منابع طبیعی این استان اختصاص داد.
احمدی با بیان این که برای مبارزه با آفت و خشکیدگی جنگل های زاگرس با اختصاص این اعتبارات، چهار پروژه برای 11 استان کشور تعریف شد، اذعان داشت: این پروژه ها شامل تولید نهال به میزان 700 هزار اصله، هرس بهداشتی و اصلاح سرشاخه های درختان بلوط در سطح 24 هزار هکتار در این استان ها، اجرای سامانه های آبگیر باران در پای درختان و نهال کاری گونه های اقتصادی، بومی و چند منظوره می شود.
وی درباره تنوع گونه های گیاهی در استان ایلام نیز گفت: این استان دارای یک هزار گونه گیاهی است که 350 گونه آن دارای خاصیت دارویی، صنعتی و خوراکی است.
احمدی در مورد حفاظت از منابع طبیعی اظهار داشت: ما نقشه راه برای حفاظت از منابع طبیعی استان را داریم و تبدیل سوخت های فسیلی به گاز در روستاهای داخل جنگل، یکی از برنامه های ما محسوب می شود.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام ادامه داد: هم اکنون 220 روستای داخل جنگل در این استان دارای گاز طبیعی هستند و 100 روستای دیگر به آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی مجهز شده اند.
در این نشست، مهندس پاکدل معاون آبخیز داری استان ایلام گفت: میزان آبی که در سال بر اثر بارندگی در این استان داریم 8 میلیارد متر مکعب است، اما در سه ماهه نخست امسال 9 میلیارد متر مکعب بارندگی داشتیم.
وی افزود: از 8 میلیارد متر مکعب آب استان، سالانه میزان 5 میلیارد متر مکعب آب به صورت تبخیر هدر می رود و یا به صورت روان آب، وارد کشور عراق می شود.
پاکدل با اذعان به این که 75 درصد آب های جاری استان ایلام به علت فاصله کم با عراق، از دسترس خارج می شود، تصریح کرد: بر اثر بارندگی های اخیر در این استان، نزدیک به 4 میلیارد متر مکعب آن وارد عراق شده است.
توسعه سرمایه گذاری خارجی در حوزه منابع طبیعی
دکتر علی سایه میری مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام نیز در این نشست بر سرمایه گذاری خارجی در حوزه منابع طبیعی استان ایلام تاکید کرد.
وی از مسوولان بخش کشاورزی استان ایلام خواست، فرصت های سرمایه گذاری خارجی را شناسایی و اعلام کنند، زیرا برای توسعه منابع طبیعی، اعتبارات داخلی کافی نیست.
سایه میری در عین حال مشارکت نهادهای بین المللی در اجرای طرح های منابع طبیعی و ایجاد جنگل این استان را ضروری خواند.
وی با بیان این که اعتباراتی که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص می یابد، هزینه نیست، تصریح کرد: به دلیل اهمیت و کارکرد منابع طبیعی و جنگل ها در زمینه تعادل اکوسیستم، کاهش آلودگی، امنیت زیستی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از سیل و توسعه پایدار کشاورزی، آنچه به حوزه منابع طبیعی اختصاص می یابد، نوعی سرمایه گذاری است.
سایه میری بر حفظ و توسعه جنگل ها نیز تاکید کرد و اظهار داشت: هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن را آزاد و 68 تن ذرات گرد و غبار را رسوب می دهد؛ ضمن آن که ذخیره آب و کاهش روان آب در اراضی جنگلی 400 برابر بیشتر از اراضی غیر جنگلی می باشد.
وی در همین حال استرس آب را تهدیدی جدی برای کشور دانست و گفت: موضوع آب باید اولویت برنامه ششم توسعه باشد.



تعداد بازدید از این مطلب: 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست


می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: